loader
Porady prawne

Jakie jest 17 środków obrony haskiej/COGSA?

Ustawa haska/COGSA została opracowana w celu ochrony armatorów statków przed odpowiedzialnością prawną wobec załadowców za okoliczności, na które nie mieli wpływu. Została ona stworzona w czasach po I wojnie światowej, kiedy właściciele statków mieli niewielką jurysdykcję nad swoimi statkami po opuszczeniu portu. COGSA, czyli Carriage of Goods by Sea Act, ogranicza odpowiedzialność armatora do 500 USD na jednostkę ładunkową. Zwalnia ich również z wszelkiej odpowiedzialności wobec załadowców w 17 sytuacjach znanych jako obrona haska/COGSA. Oznacza to, że załadowcy nie mają możliwości dochodzenia swoich praw wobec właścicieli statków, gdy ich towary zostaną utracone lub uszkodzone z tych 17 powodów.

17 przypadków obrony haskiej/COGSA

Ani przewoźnik, ani statek nie ponoszą odpowiedzialności za straty lub szkody wynikające z:

  1. Działania, zaniedbania lub uchybienia kapitana, marynarza, pilota lub pracowników przewoźnika w nawigacji lub w zarządzaniu statkiem;
  2. pożaru, chyba że został on spowodowany z winy przewoźnika lub z jego winy prywatnej;
  3. Niebezpieczeństwa, niebezpieczeństwa i wypadki morskie lub na innych wodach żeglownych;
  4. Zdarzenie losowe;
  5. Działania wojenne;
  6. działania nieprzyjaciół publicznych;
  7. Aresztowanie lub powstrzymanie książąt, władców lub osób albo zajęcie na mocy procesu sądowego;
  8. Ograniczenia kwarantannowe;
  9. Działanie lub zaniechanie załadowcy lub właściciela towarów, jego agenta lub przedstawiciela;
  10. Strajki, lokauty, wstrzymanie lub ograniczenie pracy z jakiejkolwiek przyczyny, częściowe lub ogólne: Pod warunkiem, że nic, co jest tu zawarte, nie będzie interpretowane jako zwolnienie przewoźnika z odpowiedzialności za jego własne działania;
  11. Zamieszki i rozruchy społeczne;
  12. Ratowanie lub usiłowanie ratowania życia lub mienia na morzu;
  13. Ubytek objętościowy lub wagowy albo jakakolwiek inna strata lub uszkodzenie wynikające z wrodzonej wady, jakości lub wady towaru;
  14. Niewystarczające opakowanie;
  15. niedostatecznego lub niewłaściwego oznakowania;
  16. wad ukrytych niemożliwych do wykrycia przy zachowaniu należytej staranności; lub
  17. jakakolwiek inna przyczyna powstała bez winy rzeczywistej i winy prywatnej przewoźnika, bez winy lub niedbalstwa agentów lub pracowników przewoźnika, lecz ciężar dowodu spoczywa na osobie powołującej się na niniejszy wyjątek, aby wykazać, że ani wina rzeczywista, ani wina prywatna przewoźnika, ani wina lub niedbalstwo agentów lub pracowników przewoźnika nie przyczyniły się do powstania straty lub uszkodzenia.