loader
Porady prawne

Co to jest średnia ogólna w odniesieniu do prawa morskiego?

Średnia ogólna jest koncepcją prawa morskiego o długiej tradycji, która dzieli straty statku pomiędzy wszystkie zaangażowane strony w równym stopniu - w pewnych okolicznościach.

Mówiąc dokładniej, jeśli kapitan musi wysadzić lub zniszczyć część ładunku na pokładzie swojego statku, aby zapewnić bezpieczeństwo statku, załogi i pozostałego ładunku, nie ma znaczenia, do kogo konkretnie należał uszkodzony lub zniszczony ładunek. Zamiast tego wszyscy związani ze statkiem zapłacą za straty w równym stopniu.

Na przykład, jeżeli statek musi wyrzucić ładunek, aby zapobiec wywróceniu się, ważne jest, aby załoga natychmiast i szybko podjęła działania w celu wyrzucenia go za burtę, aby chronić statek, uratować załogę i pozostały ładunek. Nie powinna się zatrzymywać i zastanawiać, czyj ładunek wyrzuca. Ponieważ wyrzucony ładunek uratował zarówno pozostały ładunek, jak i statek, rozsądne jest, aby wszyscy właściciele ładunków w równym stopniu zrekompensowali utracony ładunek.

Czy jest jakiś moment, w którym nie stosuje się średniej ogólnej?

Istnieją przypadki, w których nie stosuje się średniej ogólnej. Na przykład, jeżeli ktoś ponosi bezpośrednią winę za uszkodzenie lub utratę ładunku, w niektórych przypadkach może zostać pociągnięty do pełnej odpowiedzialności za wydatki. Ponadto, jeśli wypadek na morzu lub opóźnienie spowodowały pośrednią stratę, prawo średniej ogólnej nie jest stosowane. Wreszcie, średnia ogólna nie jest stosowana, jeżeli statek nigdy nie jest narażony na bezpośrednie niebezpieczeństwo lub jeżeli utrata ładunku nie uchroni statku przed niebezpieczeństwem.